Moslims schuilen achter citaten uit de koran en hadieth en verwijzingen naar de metgezel Bilal om de discussie over discriminatie tegen zwarten te vermijden. Dat schrijft de Malinese blogger Banamamuso in haar Engelstalige blog Farafinna

“Mijn familie en vrienden zijn over het algemeen zwarte Afrikaanse moslims, daarom is zwart en moslim zijn voor mij de gewoonste zaak van de wereld. Toen ik naar Verenigd Koninkrijk ging, merkte ik dat het niet zo vanzelfsprekend is. Veel moslims in Groot-Brittanie zijn uit Midden-Oosten of Zuid-Azië, de zogenaamde ‘bruine mensen’.”

“Ondanks het feit dat alle moslims hetzelfde meemaken wat betreft discriminatie door blanken, maken de  niet-zwarte moslims zich schulden aan discriminatie tegen zwarte Afrikanen. Ik was eerst blij om in Engeland te gaan wonen onder een grote islamitische gemeenschap. Al snel besefte ik dat het  flink tegen valt. Er zijn veel moslims met Afrikaanse afkomst, maar meeste islamitische instellingen worden volledig gedomineerd door Arabieren en mensen uit Zuid-Azië.”

Lees ook: Probeer elkaar te begrijpen, niet overtuigen

“Ik had in het begin daar niet echt op gelet, maar na een tijdje voelde ik me niet meer zo verbonden met mijn geloofsgenoten. Dit was de belangrijkste reden waarom ik geen lid werd van de islamitische studentenvereniging in mijn universiteit. Vrijwel alle activiteiten die door de vereniging georganiseerd werden, waren gericht op mensen bewust maken van de noodtoestanden in Syrië, Palestina en andere gebieden in Midden-Oosten. Daar is niets mis mee, omdat zij daar onze hulp kunnen gebruiken. Wat mij opviel is hoe Afrikaanse moslims worden altijd genegeerd.”

“De helft van het Afrikaanse continent praktiseert de islam en veel islamitische landen in Afrika hebben moeilijkheden. Toch lijkt het erop dat het niemand boeit. Toen ik dat besefte, toen drong het tot me door dat ik niet thuis hoor in die studentenvereniging. Ik voelde me meer verbonden met andere zwarten, zelfs als wij geen zelfde geloofsovertuiging hebben, dan met de niet-zwarte moslims. Zwartenhaat en afrofobie is overal aanwezig.”

“Als de islamitische verenigingen over zwarte Afrikanen hadden, dan was het altijd een lezing over zwarte magie en hekserij. ”

“Zelf heb ik geen negatieve ervaringen met Arabieren en mensen uit Zuid-Azie omdat ik meestal omringd ben met zwarte moslims uit Afrika, maar ik ken mensen die dat wel mee hebben gemaakt. Ze zijn slaven genoemd, zwarte vrouwen werden uitgescholden voor hoeren en sommigen dachten dat zwarten geen moslims kunnen zijn. In de moskee verruilen ze soms hun plek omdat zij niet naast een zwart persoon willen zitten.”

Lees ook: De autochtone allochtoon

“De bijdrage van zwarte Afrikanen aan de islam wordt vaak genegeerd of vergeten. Bekende namen zoals Sundiata Keita, Usman Dan Fodio, Mansa Musa en de grote islamitische beschaving van Mali, het Songhai rijk en de Sokoto kalifaat betekenen niks voor meeste moslims.”

“Zwarte moslims worden moe van hoe ze als minder moslim worden beschouwd door bruine mensen en hoe hun ervaringen worden genegeerd of verzwegen. Dankzij de campagne #BlackinMSA zijn meer mensen hun ervaringen aan het delen en meer mensen komen te weten wat het betekent.”

“Dit is door Ahmad Al-Hadi Tejan-Sie geplaatst op zijn facebook pagina, en ik ben daar volledig mee eens.”

#‎BlackinMSA‬ means

Having to constantly endure your Arab and Desi friends throwing the N-word around like candy, and having the ‘sensitivity’ to ask you whether your okay with it, and then hearing them throwing it around next door when you aren’t there, ultimately defeating the purpose.

Being #BlackinMSA means that every Khutbah, every MSA night, every token Muslim fundraising group is constantly raising money to ‘help our brothers and sister in Syria, Palestine, (maybe Somalia or Sudan if we’re lucky) Pakistan’ and every other “Middle Eastern” or Indopak country that is going through hardships or difficulty. As if other predominately Muslim countries like Sierra Leone, Nigeria, or Mali don’t exist. Do they feel so distant from you, or have you decided that other areas in the world have a higher priority?

#BlackinMSA means having Billal (RAD) as the token black in Islamic History, completely ignoring that he as well faced racism and discrimination. The Sahaba Abu Dharr (RAD) referred to him as “you son of a black woman” and then hearing Muslims today pretending that there has never been a race problem within their community.

Edit: The Prophet Muhammad (SAW) upon hearing this then said to ‘Abu Dharr: “You insult him based on his mother? There is still some trace of Jahiliyya (Ignorance) left in you.”

Being #BlackinMSA means hearing your friends and prominent Muslim organizations that you respect constantly hold struggles of blacks in America today in contempt, smugly and patronizingly telling African Americans to be more civil in their actions, not realizing that black people aren’t in need of civics lessons from individuals who were only able to come to America as results of their struggles.

“…disturbed over the escalation of violence and rioting shortly after the funeral of Freddie Gray…”
– statement by ISNA in the wake of the Baltimore protests.

Being #BlackinMSA means constantly having to endure the neglection of your people’s own contribution to Islamic History. Knowing that names such as Sundiata Keita, Usman Dan Fodio, Mansa Musa and great Islamic civilizations like the Mali Empire, the Songhai Empire and the Sokoto Caliphate mean nothing to the majority of Muslims.

Being #BlackinMSA means that this hashtag is disturbingly necessary.”

” Niet-zwarten hebben het gewoonte om ons zwijgen op te leggen en wat wij meemaken te bagatelliseren door citaten uit de Koran en hadieth te citeren. Dat lijkt op wat de blanken ook doen als ze je vertellen dat je onnodig verdeeldheid creëert door over racisme te praten omdat wij allen hetzelfde zijn.”

“Niet-zwarte moslims zeggen vaak dat islam is niet racistisch, kijk maar naar de metgezel Bilal. Het klopt, islam is niet racistisch, maar Arabieren en Zuid-Aziaten kunnen het vaak zijn.”

Lees ook: Moslims moeten meer aan belangenbehartiging doen

“Wat niet-zwarte moslims niet begrijpen is dat met verwijzingen naar een hadieth zij racisme niet bestrijden, ze dwingen ons alleen maar tot zwijgen. Dat laat zien hoe weinig geloofwaardigheid wij hebben als wij zeggen dat wij te maken krijgen met zwartenhaat en afrofobie. Iedere keer als zij zeggen dat geen enkel persoon superieur is aan de ander en dat huidskleur er niet toe doet, dan bagatelliseren zij de discriminatie die wij ondervinden. Zij schuilen achter ons geloof en weigeren te erkennen dat er discriminatie bestaat tegen de zwarten. We leven wel degelijk in een wereld waar licht gekleurd of blank zijn de voorkeur krijgt boven zwart zijn. Het label ‘moslim’ schermt ons niet tegen racisme.”

“Wij, de zwarten moeten ondanks ons geloof, altijd in stilte lijden omdat het bespreekbaar maken van racisme niet-zwarten kan kwetsen of ongemakkelijk doen voelen. We hebben al te maken met racisme en discriminatie door blanken als het gaat om interactie met moslims, maar daarnaast krijgen wij discriminatie door Arabieren en Zuid-Aziaten ook op ons bord.”

“Hoe durven wij om te zeggen dat Afrikaanse moslims ook hulp nodig hebben? Hoe durven wij om openlijk te zeggen dat Arabieren dwingen ons nog steeds tot slavernij? Wij moeten zwijgen want anders kunnen wij hen ongemakkelijk doen voelen. Het is veel schokkender om te zeggen dat Libanese mensen zwarte vrouwen seksueel misbruiken, slaan en vervolgens hun vaginas verbranden, dan het feit dat het werkelijk gebeurt.”

“Er is tegen mij gezegd dat ik geduldig moet zijn en dit moet overlaten aan Allah. Ik interpreteer dit als ‘negeer onrecht, racisme etc…het gaat vanzelf weg’. NEE, juist omdat ik een moslima ben, dien ik dit onder aandacht te brengen en laten zien dat dit verkeerd is en dat wij dit moeten bestrijden.”

Lees ook: Wat de moslims kunnen leren van de Amerikaanse burgerrechtenactivist Rosa Parks

Hoe onprettig dit ook moge zijn, ik ben blij dat ik de kans heb gekregen om zelf te zien hoe het is om zwart en moslima te zijn buiten mijn eigen familiekring. Het wordt tijd voor ons om onze ogen te openen en de realiteit onder ogen te zien. De islam leert ons om geen racisten te zijn, maar we zijn mensen, we zijn niet perfect en we maken fouten. Laten we erkennen dat deze misstanden bestaan en laten we superioriteit van Arabieren en Aziaten, rtibalisme, zwartenhaat, nationalisme en afrofobie doen verdwijnen.

Laten we het pad en het voorbeeld van onze geliefde Profeet Muhammed (vrede zij met hem) volgen en een Oemmah samen bouwen.